מה זה מובחנות ולמה היא הבסיס לזוגיות טובה
(הטקסט לקוח מתוך הספר "טיפול זוגי מבוסס מובחנות" מאת אמתי מגד, מייסד הגישה "טיפול זוגי ומשפחתי מבוסס מובחנות וראויות")
מהי מובחנות ?
מובחנות היא מושג המתאר קשת רחבה של התנהגויות, תפישות ועמדות רגשיות המאפיינות בגרות נפשית. בגרות זו נמדדת ביכולת של האינדיבידואל:
1. להפריד בין המחשבות לרגשות (ומכאן יכולת לחשוב באופן שאינו מנוהל על ידי הרגשות)
2. להפריד בינו לבין הסביבה (ומכאן להישען על עצמי גם כשהדרישה של הסביבה היא שאתאים את עצמי אליה).
גישת המובחנות מגיעה מהתפיסות המערכתיות של הטיפול המשפחתי (התיאורטיקנים בואן וסנרש) והיא מתארת את היכולת שלנו להישאר אותנטיים ונאמנים לעצמנו ולרצונות שלנו בתוך קשרים עמוקים ומשמעותיים עם אחרים.
יכולות המאפיינות אנשים עם מובחנות גבוהה :
- היכולת לעמוד על שלהם
- היכולת לשהות בתוך קונפליקט
- היכולת לווסת רגשות וצרכים באופן עצמאי
- היכולת להכיל ולווסת רגשות של בדידות וריקנות, חרדה ואשמה
- היכולת להגיב בצורה מקורקעת ומאוזנת (לדוגמא: אני לא "מוותר" לאחר ומרצה אותו אם הוא רוצה ממני משהו שלא מתאים לי, ומנגד אני לא מייצר דרמה אם האחר לא נותן לי את מה שאני צריך)
- היכולת להיות פחות תגובתי
- היכולת לסרב לקחת תפקידים ורגשות ש"מולבשים" עליהם על ידי אחרים
- היכולת להפסיק להזדקק לאישור מאחרים
- היכולת לא להתנתק רגשית אלא להישאר מחוברים אל מול רגשות חזקים
- היכולת להתייחס לכל מה שעולה במציאות ולא להתעלם מדברים
- היכולת להעריך את עצמם
- היכולת להיות אינטימיים ולהיפתח בפניי האחר
- היכולת לראות את צרכיו של בן או בת הזוג
- היכולת להעז לרצות
- היכולת לוותר על הצורך "להעניש" את בן הזוג
- היכולת לשאת כאב לשם גדילה
עוד הנחות על מובחנות:
- אדם המפתח את המובחנות שלו אינו הופך עצמאי ובלתי תלוי בקיום קשר בחייו. איננו יכולים להתקיים ללא תלות באחרים, החיבור לאחרים והתלות בהם היא חלק ממצבנו הקיומי. כשאנחנו מפתחים את רמת המובחנות שלנו אנחנו ממשיכים להיות חלק ממערכות היחסים בחיינו, השוני מתבטא באופן שבו אנו לוקחים בהם חלק.
- אדם שמפתח את המובחנות שלו לומד להיות שותף במערכות יחסים באופן בוגר, אחראי ותורם, זאת במקום לקחת חלק במערכות יחסים באופן ילדותי ופרזיטי המאפיין מובחנות נמוכה.
- כשהאדם מעורב ביחסים מתוך רמת מובחנות נמוכה אין לו את היכולת לתפקוד עצמאי. התפקוד שלו מנוהל לחלוטין על ידי מה שעובר בינו לבין האדם האחר, הוא נמצא בתגובתיות לסימנים מהסביבה ותגובותיו הפנימיות הן אינטנסיביות.
- רמת מובחנות נמוכה אינה "מחלת נפש" ואינה שקולה לה. אדם בעל מובחנות נמוכה יכול לתפקד ברמה גבוהה מאד בחיים ואדם בעל מובחנות גבוהה יכול, לפרקים, לתפקד באופן לקוי. אי אפשר להסיק את רמת המובחנות של האדם מתוך התפקוד שלו.
- לאדם עם מובחנות נמוכה אין את היכולת לתפקוד עצמאי. אם הוא אינו מעורב ביחסים אמוציונליים משמעותיים יהיה לו קשה לנהל את חייו באופן יעיל ולהשיג תחושת רווחה רגשית כלשהיא. כשהוא מעורב ביחסים התפקוד שלו מנוהל לחלוטין על ידי מה שעובר בינו לבין האדם האחר. הוא נמצא בתגובתיות לסימנים מהסביבה ותגובותיו הפנימיות הן כל כך אינטנסיביות שהוא למעשה הופך ל"אסיר אמוציונלי" של היחסים.
- רמת מובחנות נמוכה הופכת את האדם לפגיע יותר למתחים מהסביבה. הוא מושפע יותר מלחצים מהסביבה והיכולת שלו להיענות להם בצורה בריאה פחותה. רמת התפקוד של אדם עם מובחנות גבוהה תרד גם היא לנוכח לחצים קשים מהסביבה, אך הוא יידע להתייחס ללחצים אלה בדרך בריאה יותר והם ישפיעו עליו בצורה פחותה ולתקופה קצרה יותר.
- ככל שרמת המובחנות נמוכה יותר כך אחוז גבוה יותר של האנרגיה קשור ליחסים. ככל שרמת המובחנות גבוהה יותר כך גדול יותר אחוז האנרגיה שנשאר כדי לכוון את תפקודו של הפרט.
- כאשר מפתח הפרט את רמת המובחנות שלו הוא נשאר מחובר לאחרים, אך במקום לחכות לאישור שלהם לכל מחשבה או פעולה בה הוא נוקט, הוא מפתח יכול להיות קשוב יותר לרצונות הנובעים מתוך עצמו והנמצאים בהתאמה עם הערכים שלו, כלומר עם הערכים שהוא פיתח ובדק בכוחות עצמו, במקום עם ערכים שהסביבה קבעה עבורו.
- התיאוריה המערכתית (בואן) מניחה שרמת המובחנות של שני בני הזוג תהיה דומה למדיי. אנשים נוטים להמשך לבני זוג בעלי רמת מובחנות דומה. למעשה, בני זוג אינם יכולים לעלות ברמת המובחנות שלהם ללא עליה דומה מצד בן הזוג.
- בהקשר זוגי רמת המובחנות תבוא לידי ביטוי בעיקר ביכולת של האדם לעמוד על שלו ולהיות נאמן לעצמו מול הדחיפה של בן או בת הזוג להתאים את עצמו אליה או אליו. זאת תוך כדי כך שהוא ממשיך לשמור על קשר עם בן או בת הזוג והרגשות שלו נשארים במצב מאוזן.
כיצד תיראה התנהגות של אדם בעל מובחנות גבוהה ?
- אדם בעל מובחנות גבוהה או בגרות נפשית מפסיק לצפות מהסביבה שלו לפעול בהתאם לפנטזיות הילדותיות שלו. הוא מתבונן במציאות בצורה יותר אובייקטיבית ופועל במציאות מתוך הכרה והתחשבות בחוקיות שלה ובמה שיכול להתקיים בה. כשהפעולה שלו אינה מניבה את התוצאות להן קיווה הוא אינו מאשים את הסביבה בכישלון וגם אינו מאשים את עצמו. הוא פשוט מתבונן ולומד טוב יותר את החוקיות של הדברים ומנסה לפעול בהתאם לה.
- הוא זוכר וחי את היכולת שלו לבחור. הוא אינו נמצא רק בתגובה אוטומטית לסביבה שלו אלא גם תופש את עצמו כמשפיע.
- כשהוא מוצא את עצמו, לאורך זמן, במצב בו הוא אינו נאמן מספיק לעצמו, בו הוא מוותר על ערכים חשובים, או שאינו מביא לידי ביטוי את צרכיו ורצונותיו האמתיים, הוא אינו מצפה מהסביבה להשתנות ולאפשר לו את כל אלה. הוא מבין ויודע שלסביבה נוח במצב העכשווי ושאין לה כל סיבה להשתנות רק לכבודו. לכן הוא מניח שהוא זה שיצטרך לשנות את עצמו כדי שיוכל להביא את עצמו לכדי ביטוי אותנטי יותר. לשם כך הוא מפעיל את הכישורים הקוגניטיביים שלו, מתרחק מהסיטואציה, מנתח אותה ומבין אותה, ומתוך כך גם מבין איזו התנהגות הוא עצמו צריך לשנות. הוא חוזר לתוך המערכת אך מתוך מיקום שונה מעט.
- אדם עם מובחנות גבוהה מסרב להישאר במצבים שאינם מדויקים עבורו לאורך זמן. הוא אינו נוהג "לשבור את הכלים", להפך. הוא יודע שעליו "לחזור אל המשחק", רק שהוא "חוזר אל המשחק" ממקום אחר, בוגר ואחראי יותר. ככל שרמת המובחנות של אדם עולה כך התהליך של : התרחקות, בדיקה, לקיחת אחראיות ושינוי מתרחש מהר יותר וכשצריך גם באופן תכוף יותר.
על מנת להתחיל לפתח מובחנות גבוהה מצורף לדף זה תרגול מעשי
"מה לעשות כשבן הזוג לא נותן לי את מה שאני צריכ.ה- כלי יישומי". למעבר לתרגול ניתן ללחוץ כאן:









